‘’Eğer İslam dininde bir kadının veya herhangi bir bireyin konumunu incelemek istersek dinin kaynağı olarak Kur’an’a bakmamız gerekir. Kur’an-ı Kerim bu konuda ne diyor? Kur’an-ı Kerim indiği 23 senelik dönemde kadının bulunduğu statüsüne karşın kökten bir değişim ile devrim getiren kitap olduğunu unutmamamız lazım. Tarihsellik açısından değerlendirme yapmamız, modern çağa göre değerlendirme yapmamız ve evrensel değerlere bakarak bir değerlendirme yapmamız gerekir.’’
25-26 Ocak 2020’de İstanbul Balat’taki İnşa Kültürevi’nde yapılan 2. İslam ve Sol Çalıştayı’na 24 konuşmacı katıldı. Ayrıca yurt dışından ve cezaevlerinden yazılı tebliğler ve video mesajlar sunuldu. İki gün süren çalıştayda Tarhisel Tecrübeler, Çağdaş Tecrübeler, Karşılaşmalar ve Yüzleşmeler, Kişisel Tecrübeler, Kadın, İslam ve Sol başlıkları altında 6 oturum yapıldı. Tüm konuşmaları ”2. İslam ve Sol Çalıştayı Konuşma Metinleri ve Kayıtları” yazı dizisi ile sunuyoruz. Bugün yurt dışında bulunan Sonia CİHANGİR‘in gönderdiği video tebliği yayınlıyoruz.
Euzu billahi mineşşeytânirracîm. Bismillahirrahmanirrahim ve bihî nestaîn... Esselamu aleykum ve rahmetullahu ve berakutuhu.
Kovulmuş Şeytan’ın şerrinden Allah’a sığınırım. Rahman ve Rahim olan Allah’ın adı ve yardımıyla… Allah’ın selamı rahmeti ve bereketi üzerinize olsun, arkadaşlar hoşgeldiniz.
Bu çalıştaya beni de davet ettiğiniz için teşekkürlerimi sunuyorum. Uzakta olmama rağmen çalıştaya katılabilme şansına sahip olduğum için sizlere özel olarak teşekkürlerimi iletmek istiyorum.
Konu ‘’İslam’da kadın’’ konusu imiş. Şimdi ben ‘’İslamda Kadın’’ klasik fraksiyonundan daha öte ‘’Dinlerde Kadın’’ konusunu işlemek taraftarıyım. Çünkü tüm bozulmuş dinlerin ortak yönü kadına bakış açısında birleşmektedir ve bu da çok ilginçtir. Tüm bozulmuş dinlerde kadını aşırı aşağılamak görüşü hakimdir. Modern çağda artık Hristiyanlar bu konuyu aşmış sayılırlar ve kadın konusunda pek bu tavırları sergilemiyorlar. Ama bizim geleneksel İslam fıkhında hala uygulanan bir takım şeyler var, onlara dokunmak istiyorum.
Bu konulara şöyle bir genelleme yapabilriz.
Birincisi kadının sosyal statüsü. Toplumda kadın nasıl olmalı? Kadın bir yönetici olabilir mi? Kadının bir Cumhurbaşkanı olarak seçilme hakkı var mıdır? Yoksa o hadislerde dendiği gibi ‘’Eğer bir kavmi bir kadın yönetiyorsa o kavim felakete mahkumdur.’’ konusu hakim olduğu için bunu kabul etmeyecek miyiz?
İkinci olarak kadının ailedeki statüsü. Kadının ailedeki statüsü dediğimizde ‘’Erricâlu kavvâmûne ‘alâ annisâ-i…’’ Nisa 34. ayetinde geçen ‘’erkeklerin kadınlar üzerinde gözeticidir/kavvam anlamını bunlar, ‘’erkekler kadınlar üzerinde reistir’’ diye algılıyorlar. Kadının aile içindeki statüsünü anlamak için bu kavramları tekrardan incelemek gerekiyor. Orada tekrar kadınla ilgili miras hakkı var. Bir erkek sırf erkek olduğu içi kadından iki kat fazla mirastan pay alacağı konusunda hakim bir görüş var. Acaba Kur’an aynen bu şekilde mi söylüyor? Bunun da incelenmesi gerekiyor.
Bunun dışında şahitlik konusu, bir olaya şahit olan bir kadının yaptığı şahitlikte, bir erkeğe iki kadın olması lazım ki eşit olsun diye bakılıyor. Yani bir erkeğin aklına ancak iki kadının aklının denk geleceği anlamını çıkarıyorlar. Kadınların ‘’nakıs akl’’ eksik akıllıdır, ‘’nakıs din’’ dinleri eksiktir görüşleri hepsi Kur’an-ı Kerim’deki kadınlarla ilgili ayetlerin yanlış açıklaması ile ilgilidir. Bu ayeti de yanlış anlayarak böyle sonuçlara varmışlardır.
Dolayısıyla bu konularda doğru bir sonuca varmamız gereken yöntem olarak şunu öneriyorum: Eğer İslam dininde bir kadının veya herhangi bir bireyin konumunu incelemek istersek dinin kaynağı olarak Kur’an’a bakmamız gerekir. Kur’an-ı Kerim bu konuda ne diyor? Kur’an-ı Kerim indiği 23 senelik dönemde kadının bulunduğu statüsüne karşın kökten bir değişim ile devrim getiren kitap olduğunu unutmamamız lazım. Tarihsellik açısından değerlendirme yapmamız, modern çağa göre değerlendirme yapmamız ve evrensel değerlere bakarak bir değerlendirme yapmamız gerekir.
Bu konuda benim de yazmış olduğum kitaplarımdan birisi ‘’Sonsuz Rahmet’’ Kur’an-ı Kerim’in meali, bir de ‘’Özgür Dinin Esiri’’ adlı kitabımda bu konulardan, çok eşlilikten, evlenme yaşına kadar kadınlarla ilgili tüm konuları ele almaya çalıştım. Hala da bu konularda çalışmalarıma Almanya’da devam ediyorum. Nerede ve ne zaman kadına bakış açısı bu kadar değişti? Kadınla ilgili tefsirlerin değişmesi Peygamber döneminden sonraki hangi dönemlere denk geliyor? Kadınlara vahiy iniyor mu, inmiyor mu? Kadının bu konudaki pozisyonu nasıldır? gibi sorulara cevap bulabilmek için araştırmalarıma devam ediyorum.
Çalıştayınızda hepinize başarılar diliyorum. Umuyorum çok güzel sonuçlar elde edersiniz.
‘’Esselamu aleykum ve rahmetullahu.’’ Allah’ın selamı ve rahmeti üzerinize olsun