• Anasayfa
  • Gündem
    • Politika
    • Yaşam
    • Türkiye
    • Dünya
  • Emek
  • Kadın
  • Ekonomi
  • Eğitim
  • Ekoloji
  • Sağlık
  • Bilim & Teknoloji
  • Yazarlar
  • Arka Sayfa
    • Fikir & Yazı
    • Belgesel & Film
    • Eylem & Etkinlik
    • Fotoğraf & Karikatür
    • Kitap & Dergi
    • Müzik & Video
Adil Medya
  • Ağustos 28, 2019
  • Hakkımızda
  • Yayın İlkeleri
  • Künye
Adil Medya

Ağustos 28, 2019
  • Anasayfa
  • Gündem
    • Politika
      Davutoğlu: Hepimiz çözüm sürecine seferber olmuşken sahneye IŞİD çıkarıldı

      Davutoğlu: Hepimiz çözüm sürecine seferber olmuşken sahneye IŞİD çıkarıldı

      Kayyum protestoları 10'uncu gününde

      Kayyum protestoları 10'uncu gününde

      Temelli: Soylu bize laf yetiştireceğine yapması gerekeni yapsın; kayyımın yaptıklarını araştırsın

      Temelli: Soylu bize laf yetiştireceğine yapması gerekeni yapsın; kayyımın yaptıklarını araştırsın

      HDP Demokratik Anayasa, Yargı Paketi ve Demokrasi İttifakı görüşmelerine başladı

      HDP Demokratik Anayasa, Yargı Paketi ve Demokrasi İttifakı görüşmelerine başladı

    • Yaşam
      ''Sadaka Taşları''

      ''Sadaka Taşları''

      Demirtaş: “İyi ki doğdun gülüm. Rojbuna te pîroz be.”

      Demirtaş: “İyi ki doğdun gülüm. Rojbuna te pîroz be.”

      Kürt siyasetçiler bayramı hapiste geçiriyor

      Kürt siyasetçiler bayramı hapiste geçiriyor

      Havaist servis otobüsü devrildi: 1 ölü, 7 yaralı

      Havaist servis otobüsü devrildi: 1 ölü, 7 yaralı

    • Türkiye
      Davutoğlu: Hepimiz çözüm sürecine seferber olmuşken sahneye IŞİD çıkarıldı

      Davutoğlu: Hepimiz çözüm sürecine seferber olmuşken sahneye IŞİD çıkarıldı

      Memur zammı belli oldu

      Memur zammı belli oldu

      Belediye işçilerinden, İstanbul'da kayyım protestosu

      Belediye işçilerinden, İstanbul'da kayyım protestosu

      Ahmet Türk'ten Erdoğan'a yanıt: Ne yaparsanız yapın ama iftira atmayın

      Ahmet Türk'ten Erdoğan'a yanıt: Ne yaparsanız yapın ama iftira atmayın

    • Dünya
      Türkiye ile Rusya S-57 savaş jetini görüşüyor

      Türkiye ile Rusya S-57 savaş jetini görüşüyor

      Almanya'da aşırı sağcılar "göçmen avına" çıkmış

      Almanya'da aşırı sağcılar "göçmen avına" çıkmış

      Arakanlı Müslümanlar, soykırımın ikinci yılını dua ederek andı

      Arakanlı Müslümanlar, soykırımın ikinci yılını dua ederek andı

      Putin, ABD'nin füze testine karşı önlem alacağı uyarısında bulundu

      Putin, ABD'nin füze testine karşı önlem alacağı uyarısında bulundu

  • Emek
  • Kadın
  • Ekonomi
  • Eğitim
  • Ekoloji
  • Sağlık
  • Bilim & Teknoloji
  • Yazarlar
  • Arka Sayfa
    • Fikir & Yazı
      Yeni Akit yazarı: "Hükümdar, çöküş döneminde yakınlarını idare edemeyeceği görevlere atar"

      Yeni Akit yazarı: "Hükümdar, çöküş döneminde yakınlarını idare edemeyeceği görevlere atar"

      Önemli Olan Devrimin İkinci Günü Devrimci Kalabilmektir

      Önemli Olan Devrimin İkinci Günü Devrimci Kalabilmektir

      Sosyalizmin dışında bir gelecek yok! Bilen varsa söylesin?

      Sosyalizmin dışında bir gelecek yok! Bilen varsa söylesin?

      Yılların Etkisi ve Kuşaklar Arası Geçiş

      Yılların Etkisi ve Kuşaklar Arası Geçiş

    • Belgesel & Film
      National Geographic 'Türkiye'nin suyunu korumak için' harekete geçti

      National Geographic 'Türkiye'nin suyunu korumak için' harekete geçti

      “Hakikat özgür kılar”: Amed Tiyatro Festivali başlıyor

      “Hakikat özgür kılar”: Amed Tiyatro Festivali başlıyor

      Mülteci Film Festivali 'Dönüş'le başladı

      Mülteci Film Festivali 'Dönüş'le başladı

      Ruanda soykırımı Netflix'te

      Ruanda soykırımı Netflix'te

    • Eylem & Etkinlik
      Antikapitalist Müslümanlardan Madımak Açıklaması

      Antikapitalist Müslümanlardan Madımak Açıklaması

      'Sınır Tanımayan' YeryüzüSofrası İstanbul-Tekirdağ il sınırında

      'Sınır Tanımayan' YeryüzüSofrası İstanbul-Tekirdağ il sınırında

      Barış Akademisyeni Altınel için Lyon'da eylem: Fransa'dan memuru için kararlılık bekliyoruz

      Barış Akademisyeni Altınel için Lyon'da eylem: Fransa'dan memuru için kararlılık bekliyoruz

      ''İzmir'de İftar; Vakit Yeryüzü Sofrası Vakti''

      ''İzmir'de İftar; Vakit Yeryüzü Sofrası Vakti''

    • Fotoğraf & Karikatür
      Dünyanın en ünlü şehirlerinde çekilmiş en eski fotoğraflar

      Dünyanın en ünlü şehirlerinde çekilmiş en eski fotoğraflar

      Hayata, Ölüme ve Fotoğraflara Dair...

      Hayata, Ölüme ve Fotoğraflara Dair...

      e-Devlet'in başlattığı soyağacı sorgulama, başlamadan çöktü

      e-Devlet'in başlattığı soyağacı sorgulama, başlamadan çöktü

      “Küçük Picasso” olarak anılan Afgan mülteci Fahrad Nouri ilk sergisini açıyor

      “Küçük Picasso” olarak anılan Afgan mülteci Fahrad Nouri ilk sergisini açıyor

    • Kitap & Dergi
      Özgür Toplum Arayışları (1)

      Özgür Toplum Arayışları (1)

      “Haysiyet” üzerine...“Erdemin amacı sadece ve sadece erdem olmalıdır”

      “Haysiyet” üzerine...“Erdemin amacı sadece ve sadece erdem olmalıdır”

      ŞİİRE DAİR “Olympos Mektupları”

      ŞİİRE DAİR “Olympos Mektupları”

      Dijital Minimalizm

      Dijital Minimalizm

    • Müzik & Video
      Şarkı söyleyerek direniyorum

      Şarkı söyleyerek direniyorum

      Nazım Hikmet'in Anısına Bestelenmiş 11 Şiiri

      Nazım Hikmet'in Anısına Bestelenmiş 11 Şiiri

      "Geleceğim Sensin Koro ve Orkestrası"ndan TBMM'DE Konser...

      "Geleceğim Sensin Koro ve Orkestrası"ndan TBMM'DE Konser...

      Tahran'da Beethoven anısına konser

      Tahran'da Beethoven anısına konser

R. İhsan Eliaçık

R. İhsan Eliaçık

‘Hayvan Kesmeye Hayır Bayrama Evet’

Eylül 29, 2014 Yazılar 28 comments 1385

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest

Kurban ne anlama geliyor?

Kurban Bayramından ne anlamamız lazım?

Gurbân (kurban) kelimesi yakınlaşmak demektir; aynı zamanda, yumuşak g (ğ)  ile söylendiğinde, ğarip (garip), ğurebâ (gureba) aynı kökten gelen kelimelerdir. Garip, gureba kelimeleri, Kuran’ın kullandığı kavramlar. [Yalnız kalmış, garip kalmış bir yetime…] diye de, Beled Suresi’nde geçer.

Kurban, gariplerle, kimsesizlerle, yoksullarla, itilmişlerle, dışlanmışlarla, ötekileştirilmişlerle yakınlaşmak, onlarla hemhal olmak demektir. Peygamberimiz bu bayramda yani garip gureba ile yakınlaşma bayramında, sabah, bayram namazından sonra ilk yaptığı şey, ashab-ı suffa diye bildiğimiz, gariplerin, yoksul kimselerin, evsiz sahabelerin kaldığı yere gelip, onlarla bayramlaşmak idi. Kendi evinden ve ailesinden, eşlerinden önce, kimsesiz, garibân diye ifade ettiğimiz sahabelerle bayramlaşırdı. Onlarla kahvaltı eder, sohbet eder, gününü onlarla geçirmeye gayret ederdi. Bu, sadece bayramlarda değil, başka zamanlarda da böyle idi.

Malum, İslam’ın ilk doğuş yıllarında Müslümanlar günlük toplanırlar, yani salât ederlerdi. Hayye ale’ssalâh diye çağırılırlar, bu, haydin yardımlaşmaya ve dayanışmaya demekti. Ve herkes toplanır. Abdest alınır, salâta katılırken el yüz yıkanır, toplantıya temiz çıkılır. Ve insanlar, çalıştıklarında, ürettiklerinde hayvan olarak ihtiyaçtan fazla ne varsa, onu salât toplantısına getirirler, onu orada ihtiyaç sahibi alır. Bunu haftalık olarak Cumada, yıllık olarak da hacda yaparlar.

Kameri aylara göre, yılın son ayı Zilhicce ayıdır. Zilhicce, hac sahibi, ziyaret sahibi ay demektir. Zilhiccenin dokuzuncu günüde, Arabistan’ın hatta dünyanın her yerinden gelenler, Allah’ın evinin etrafında toplananlar, Arafat’ta vakfeye dururlar, sonra Kâbe’yi tavaf ederler. Herkes, bulundukları yerden, ihtiyacından fazla ne varsa oraya getirir, Cumada haftalık yaptığımızı, orada yıllık olarak yaparız ve başka diyarlardan gelen ihtiyaç sahipleri de, onları oradan alır. Şimdi bu, dünya genelinde oluyor. Peygamberimiz zamanında Mekke çapında ve giderek Arabistan çapında oluyordu. Peygamberimiz vefat ettiğinde, İslamiyet Arabistan dışına çıkmamıştı. Allah’ın evi Kâbe, kamuyu temsil ediyor. O zamanların tarım toplumunda, ihtiyaçtan fazlası dendiğinde, koyun, deve akla geliyordu ve onun ihtiyaçtan fazlasını Kâbe’ye getiriyorlardı. Ne için? İhtiyacı olan alsın, taşımada, çift sürmede kullansın diye. O hayvan, bir anlamıyla sermaye olmuş oluyor, oraya kesilmesi için geliyor değil.

Bu, aynı zamanda, eski bir kültürün (İslam öncesi kültürün) devamıdır. Sümerlerde ihtiyaç fazlası tapınağa getirilen mallar yine koyun, deve, inekti. Ortadoğu halkları binlerce yıl, sermaye olarak bu hayvanları kullandı, bunlardan iki tanesine sahip olursan yoksulluktan kurtuluyordun. Bunlar getiriliyordu ve üzerlerine “Tanrı malı” diye damga vuruluyordu ve ona kimse dokunamıyordu. Neden? Çünkü o, mabede getirilmiş. O kimin hakkı? İhtiyaç sahibinin, yoksulun hakkı. Ona dokunamazsın. Tanrı malı, demek, yoksulun hakkı demek. O hayvanların üzerine çentik atılarak işaretleniyordu. Tanrı malı olduğunu bildiren işaretler, Sümerlerden Fenikelilere geçerek, matematikteki x, y, w ifadeleri doğdu. Dil bilimde, bu böyle anlatılmaktadır. Sümer tapınaklarına bu hayvanlar neden getiriliyordu, orada da mabedin görevi (Cuma toplantısı ve hac ile) aynıydı, ihtiyaç fazlası olan oraya getirecek, ihtiyaç sahibi oradan alacak. Bu kültür devam etti etti etti, Kâbe’ye geldiğinde de, aynı kültürü İslamiyet sürdürdü. Sümer’in peygamberi Sümerlilere bunu anlatmıştı, Babil’in peygamberi Hz İbrahim Babillilere onu anlatmıştı, Asur’un peygamberi Asurlulara, Ninova’da Hz Yunus peygamber Ninovalılara onu anlatmıştı. Mekke’de çıkan Peygamber Hz. Muhammed’de, insanlara aynı şeyi anlattı. Dedi ki, burası Allah’ın evidir, ihtiyacından fazla olanı herkes buraya getirsin. Getirdiler ve oraya bıraktılar. Üzerinde, Allah’ın ismi anılmak, üzerine Tanrı damgası vurulması kültürünün devamıdır.

Üzerine Allah’ın adı anmayı, bıçağı eline alıp, bismillahirrahmanirrahim diyerek, böyle fışkırtarak hayvanın kanını dökmeye çevirdiler. Üzerinde Allah’ın ismi anılmak bu değildir! Üzerinde Allah’ın ismi anılmak demek, ben bu keçiyi, koyunu, deveyi, kamuya, yoksula, gitsin diye adıyorum demektir. Üzerinde yazıyor işte Tanrı malı, eskiden böyleydi, Kuran’dan sonra buna, üzerine Allah’ın ismini anmak dendi, bu sözler, bu hayvan kamu malıdır, yoksulun malıdır, kimse almasın demektir. İşte bunlara [hedy] denilir.

İlk bakışta bunların, kesmekle alakası yoktur. Fakat daha sonra, uzak diyarlardan gelenler (hacılar) olduğu için, o hayvanlardan kesip, o insanların karınlarını doyurmak için de kullanılmıştır. Zamanla, önceki asli vazifesi unutulup, kesme ön plana çıkarılarak, getirilip kesiliyor, bırakılıp gidiliyor şekline dönüştü. Kuran geldiğinde Araplar bunu zaten yapıyorlardı, Kâbe’nin etrafı, kesilmiş kurbanlarla doluyordu. Kuran geldi ve bu insanlara dedi ki, bu kestiğiniz hayvanların etleri ve kanları Allah’a ulaşmaz, ulaşacak olan sizin takvanızdır. Bu şu demektir: Bunları kesiyorsunuz da, bunlar Bana ulaşmıyor, dolayısı ile, kesip durmanıza gerek yok, siz asıl, kendi aranızdaki davranışlarınıza bakın, birbirinize iyilik etmeyi öğrenin, adaletle davranın, işçinizi ezmeyin, kimseyi sömürmeyin, kul hakkı yemeyin, Ben bunlara bakarım, kestiğinize ve kana değil! Bunu açıkça söylüyor. Fakat bunu da şöyle anladılar: Tamam, Allah ete ve kana bakmaz, takvaya bakar, yani bıçağı eline alır, hayvanı keserken ki duygularına bakar, bunu Allah için kesiyorum derken ki duygularına bakar, takva budur, diyorlar. Böyle yorumladılar. Ben bu yoruma da katılmıyorum, yanlış bir yorumdur. Kuran diyor ki, onların etleri kanları Allah’a ulaşmaz! Yani, boşuna kesip durmayın. Allah diyor ki, onlar Bana ulaşmaz, Ben sizden iyilik, doğruluk, dürüstlük, kardeşlik, merhamet, sevgi, bunları bekliyorum; karz-ı hasen, salât, zekât, ihtiyaç fazlasını verme, isâr, birbirinize kendinizi feda etme, yoksulları gözetme, zayıfın elinden tutma, düşmüşü kaldırma, bunları beliyorum, takva budur. Her yeri kan gölüne çevirdiğin zaman, Allah bundan mutlu oluyor değildir. İşin aslı buydu, sonra döndü dolaştı ve başka bir şeye dönüştü.

Bugün yoksul insanlar, çevre baskısında kalarak, ben kurban kesemedi dedirtmem diyor ve gidiyor bankadan bayram kredisi, kurban kredisi alıyor, faizli kredi kartı taksiti ile, kurban borcuna giriyor. Bu insanlara  bu eziyeti yapmaya  kimsenin hakkı yok. Diyanet açıklama yapmalı ve demeli ki, Kuran’da kurban ayetleri, genellikle hacda geçer, şuanda orada büyük bir toplantı oluyor, insanlar uzak diyarlardan geliyor, orada kesilenler hem yenmek hem yoksullara dağıtmak içindir; madem orada bu kesimi yapıyorsunuz, onu üçe bölün, paylaştırın ve yoksullara, garibanlara bunu verin diyor. Bu sözler kimedir, hacılaradır. Bu, hacda sürüp gelen bir kültürdür. Şimdi bunu, hacca gitmeyenlere de teşmil ederek, bütün herkes, giden gitmeyen (hacda olan olmayan), yediden yetmişe, hem de ikişer üçer, dörder tane..! Vatandaşı bunun altına sokmak, bunu yapmazsanız dini vecibeniz yerine gelmez demek, insanlara, kan dökerseniz onu alnınıza sürerseniz, gelecek kurbana kadar günahlarınız af olur, kan aktıkça pir-u pak olursun diye bir itikat telkin etmek, son derece yanlıştır. Böyle şeyler, bu dinde yoktur.

Bakın, açık açık söylüyorum. Ben kendimi söyleyeyim, yirmi yıldır bayramda hayvan kesmiyorum. Ama, gurban, yakınlaşma, garip gureba ile yoksulla yakınlaşma bayramını çok seviyorum. Hayvan kesmiyorum ama bayram kutluyorum. Bayram çok güzeldir. Temiz elbiseler giyiyorsun, küsler barışıyor, insanlar birbirlerine güler yüzlü davranıyor, hediyeleşiyor, karşılıksız yardımlara alabildiğine coşuyor. Kalplere sevinç bırakılıyor, insanlar seviyor, sevgi yayılıyor, ne güzel. Bayramlar ne güzel! Ama, bayramda illa hayvan keseceksin diye bir şey yok kardeşim. Böyle bir dini mecburiyet ve zarurette yok. Allah, herkesten böyle bir şey istiyor da değil. Allah bizden, yardımlaşma, dayanışma, iyilik, güzellik, sevgi, merhamet istiyor, başka bir yarattığı olan hayvanın kanını akıtmanızı değil. Onların etleri ve kanları Allah’a ulaşmaz. Allah’a ulaşacak olan, birbirimize karşı yaptığımız iyilikler, doğruluklar, dürüstlükler, isârlardır, burada anlattığımız yardımlaşmalar ve destekleşmelerdir. İslam’ın bu konuda söylediği budur.

Kuran’da Kurban Ayetleri Haritası diye bir yazım var, buradan ayetleri tek tek inceleyebilirsiniz.

 (http://www.ihsaneliacik.com/2012/10/kuranda-kurban-ayetleri-haritasi.html)

Haccdaki hayvan kesme Allah adına bir ritüel değildir, uzaktan gelenleri doyurmak için, et ihtiyacını karşılamak için yapılan kesimdir. Benim görüşüme göre, İslam’da, insanların biyolojik ihtiyacını karşılayacak et tüketimi anlamında hayvan kesimi vardır. Tanrı için hayvan kesimi diye bir şey yoktur. Allah bizden böyle bir şey istememektedir. Bu, Kuran’ın ruhuna da aykırıdır. Yeryüzünde kan dökmek ve fesat çıkarmak, hayvan kanı dahi olsa, Kuran’ın hiç istemediği, hiç hoş karşılamadığı, nefretle karşıladığı bir durumdur.

Bazıları şöyle söylüyor, Müslümanlardaki kurban kesme olayı, insanlardaki şiddet eğilimini, enerjinin toprağa verilmesi gibi, içimizdeki şiddet canavarını, kurban keserek, kan fışkırdığını görerek gideriyormuşuz; böyle kan göre göre, şiddet eğilimini kurbana vererek, hiç olmazsa, insanları kesmekten kurtulurmuşuz. Bunlar, gülünç yorumlardır, bu yorumu yapan adama kahkahalarla gülerler. Açın videoyu bakın! Adam, genci yatırıyor, eline bıçağı alıyor, lebbeyk allahumme lebbeyk diye “dua” okuyorlar ve genci, tıpkı bir koyunu keser gibi Allahu ekber diye diye kesiyor ve kan fışkırıyor! Bu nedir! Herhalde bunu yapanlar, bu kurban kesenlerden olmalı, adam alışmış! Adam genci koyun yerine koydu, ben izleyemedim, tam bıçağı vururken kapattım. Lanetler okuyarak kapattım! Bunu yapanlar kim? Müslümanlar! Kurban vacip diyenler, hayvan kesilmeli diyenler. Allah kan istiyor diyenler! Allah hiç kan ister mi! Yeryüzünde kan dökmek kadar kötü bir şey var mı? Kan dökmek! Hayvan kanı dahi olsa! Barış dinine yakışır mı? Olacak şey mi? Nerden çıkarıyorsunuz bunu? İbrahim aleyhisselam zamanında, insanlıkta, insan kesme olayına Allah müdahale ederek, İbrahim’in rüyası vesilesi ile, durun, Benim için insan kesmenizi istemiyorum demiştir. İbrahim çağında böyle idi. Aradan ikibin yıl geçtikten sonra Muhammed çağında hayvan kesmek Kâbe’ye sıkıştırılarak, Kâbe’nin etrafına mahsus kılınarak, o da, fakiri doyurun, Ben sizden et kan falan istemiyorum, bunlar Bana ulaşmaz diyerek, daraltıla daraltıla iyice kenara çekildi.

Benim görüşüme göre, Peygamberimizden sonra, hayvan kesme olaylarının giderek azalması gerekiyordu. Kuran’ın doğrultusunda daraltılıp, sadece biyolojik ihtiyaç kadar et tüketimine izine dönüşmesi gerekiyordu, İbrahim’den beri gidişat bu yöndeydi. Ama gel gör ki, bu hususta tam tersi bir gidişat olduğunu ve hayvan kesmenin patlama yaptığını, bunun bir bayrama dönüştüğünü görüyoruz, aman Allah’ım! Bu da, Türklerin geninden midir nedir, Araplarda, Farslılarda bu kadar yok. Türk illerinden başka diyarlara gittikçe bu iş azalıyor ama burada, acayip bir kurban kanı akıtma geni var. Bu gen nereden geliyor, bunun üzerine düşünmek lazım. Geçen bayramın birinci günü, Kahire’deki bir arkadaşımla konuştum, bayram orada nasıl gidiyor dedim, yolda yürüyorum, tek tük kurban kesen gördüm, birisinin yanına gittim, o da Türk’müş dedi. Araplarda falan bizim gibi öyle yollarda bellerde kurban kesmek bu kadar yaygın değil.

İnsanlar şu soru üzerinde düşünsünler: Alevilik ve Sünnilik namaz konusunda anlaşamıyor, biri cemevine gitmiyor, öbürü camiye gitmiyor; Alevi diyor ki namaz yok niyaz var, neden böyle dediğini anlıyorum, çok iyi anlıyorum, bu, Sünniliğin ritüel dayatmasına bir tepki aslında, din ritüeldir demesine bir tepki, hayır, din gönüldür, kalp kırmamaktır, incinsen dahi incitmemektir diyen bir bilgelik var burada, anlıyorum. Camiye gitmiyor cemevine gidiyor, Kâbe’ye gitmiyor, insan Kâbe’dir, yeryüzü Allah’ındır diyor, tamam bunu da anlıyoruz, Sünnilik ne diyorsa, onun ritüelini icra etmiyor, onun yerine başka bir yolu var, bunun da tarihsel, ideolojik birçok nedeni var. Fakat iş kurbana gelince, enteresan bir şekilde (Aleviler ve Sünniler) yekvücut oluyorlar. Bütün cemevlerinin etrafı, bütün camilerin etrafı kurbandan geçilmiyor. Neden! Bu nereden geliyor? Eğer Kuran’dan geliyor dersen, Alevinin Kuran’da geçen Kâbe’yi, Sünniliğin camisini falan herhalde kabul etmesi lazım ama burada başka bir şey var. Kurban denince ikisi neden birleşiyor? Birçok konuda anlaşamayan Alevilik ve Sünnilik, nasıl oluyor da Kurbanda anlaşıyor? Bunu biraz düşünün, neden bu illerde kurbanın bu kadar parlatıldığını anlayacaksınız.

Türkiye’de, kurban kesme oranı, yüzde doksansekiz oranla birinci ritüel, ikinci ritüel domuz eti yememek, diğer namaz, hac yüzde altmışa elliye kadar iniyor, faizden kaçınma oranı ise, yüzde üçbuçuk, dörde bile varmıyor. Faizden kaçınma oranı yüzde üçbuçuk, kurban kesme oranı yüzde doksansekiz, domuz eti yememe oranı yüzde doksanbeş! Beşbuçukmilyon asgari ücretli var, onüçmilyon, yoksulluk sınırı altında yaşayan insan var. Son on yılda, her yıl, muhafazakâr iktidar zamanında, hacca gidenlerin sayısı, oruç tutanların sayısı, namaz kılanların sayısı, başını örtenlerin sayısı artmış. Ve fakat zenginle yoksul arasındaki fark da, geçen sene, sekiz kat artmış! Burada bir yerlerde, kesinlikle, kablolar yanlış bağlanmış. Bu kabloları çekip, doğru bağlamamız gerekiyor.

Kardeşim, dinin temelleri şu beş şeydir, lütfen bunları tepeye koyalım. Sizin o, dinin temeli zannettiklerinizi, lütfen şöyle aşağı indirin denmesi gerekiyor. Bizim (benim) yapmaya çalıştığımız şey de bu, size, Kuran’ın ilk surelerini açık seçik bir Türkçe ile anlatıyorum ki, Kuran en çok neyin etrafında dönüyor görün. Umarım, birileri bunları görüyordur.

    Bunlar benim doğrularım. Bir yıl, insanlar kurban kesmese, o zaman yakınlaşmanın ne demek olduğunu, bayramlaşmanın ne demek olduğunu çok iyi anlayacaksınız. Ben yirmi yıldır kurban kesmiyorum. Ben, yakınlaşmayı yaşıyorum. Bağırsak, deri, et, dana, koyun, teke, bunların olmadığı bir bayram, insanları derinden saran ve insanları birbirleri ile yüz yüze getiren bir bayram oluyor. Ben, bireysel olarak bunu yapıyorum ve bayram çok güzel. Bayram çok güzel!

    Kuran diyor ki, bunların kanları etleri Allah’a ulaşmaz ama insanlar illa kesmek istiyor ve kesiyor. O zaman ne yapacağız? Öyle ise bunu üçe böl, yakınındaki komşuna, uzağındaki komşuna, ancak üçte biri sana. Kestiğin kurbanın tamamını kendine alamazsın, ancak üçte birini alabilirsin, üçte ikisi başka yere gidecek. Kestiğinden biyolojik ihtiyacın kadarını ye, yoksula ver diyor, ayet böyle söylüyor. Bu da, kesmekte ısrar edenlere önerilen bir yoldur. Başta ne demişti, onların etleri ve kanları Bana ulaşmaz; buradan da (kurbanın önerilmediği) anlaşılıyor. (Kuran) Kurban geleneğini de yardımlaşmaya ve dayanışmaya dönüştürün diyor.

    Soru: Kurban Mehmetçik Vakfına verilir mi?

    İhsan Eliaçık: İstediğiniz yere verebilirsiniz. Nereye istersen oraya verirsin, şuraya verilir, buraya verilmez, şuraya verildiği zaman suçtur, şuraya verildiği zaman suç değildir diye bir şey söylemek, bence doğru değil. Vatandaş kurban kesiyorsa ve buna inanıyor ise, hür iradesi ile istediği yere verir.

    Soru: Kurbanın yerine bağış yapılabilir mi?

    İhsan Eliaçık: Yapılabilir. Bir yoksula verilebilir. İlla kurban kesmek istiyorsanız, onu da üçe bölmeniz gerekir. İster kesin, ister kesmeyin, ister parasını verin, ister kendisini, her iki halde de paylaşmak durumundasınız. Kurbanın üçe bölünmesinden, paylaşım mesajı çıkmıyor mu, neden üçe böleceğiz? Neden hepsini kendimiz alamıyoruz? Yasaktır! Bakın, kurban üzerinden bile, bu Kitabın her yerde mesajı aynıdır. Birine söz verdin, gitmedin, yemin ettin tutmadın, on fakiri doyur, üç gün oruç tut, köle azat et. Özgürlük, yoksula vermek veya kendin aç kal, açlığın ne olduğunu gör. Bakın, açlar, yoksullar, köleler, Kuran  lafı dönderir, dolaştırır, buraya getirir. İslam’ın özünün, sosyal adalet ruhunun ne olduğunu buralardan anlayabiliriz, kurban kesince üçe böleceksin diyor, orada da paylaşma var, bunu yap da, nasıl yaparsan yap.

    Soru: Asgari ücretli birinin kurban kesmesi gerekir mi?

    İhsan Eliaçık: Hayır, gerekmez. Asgari ücretli biri, kredi kartı ile borçlanıp kurban kesmek zorunda kalıyorsa, burada din anlayışında bir sorun var. Neden yapıyor bunu? Kurban kesemedi demesinler diye. Olmaz. Çok yanlış. Paylaşalım, dayanışalım, bu, hayvan kesmeden de olur! Paylaşalım, dayanışalım, yakınlaşalım, bu hayvan kesmeden de olur! Üçüncü kez: Paylaşalım, dayanışalım, bu, hayvan kesmeden de olur! Bayramlaşalım, helalleşelim, bu, hayvan kesmeden, kurban kesmeden de olur kardeşim. Böyle yaparsanız, umulur ki, bayramdan maksadın ne olduğunu daha iyi anlayacaksınız. Çünkü bu kan revan, bu bağırsak, deri, teke kanı, öküz, dana kovalamaları yüzünden, bayramın ne olduğunu anlayamıyorsunuz. Bir gurup plaja gidiyor, öbür gurup dana peşinde koşuyor. “Kestin kesmedin, bağırsak var mı, deriyi kime verdin, sucuk yaptın mı, elini kesen acemi kasaplar, ipini koparan danalar” bayram ne idi yahu, bayram?

Soru: ‘Hayvan kesimine hayır bayrama evet’ diyen vejeteryan/vegan çevrelerin tavrını nasıl değerlendiriyorsunuz.

İhsan Eliaçık: Olumlu buluyorum, hatta kurban konusundaki tavırlarını destekliyorum. Bu tavırlarıyla, dinin ruhuna, tekbir getirerek elinde kesik kafa sallayan IŞİD’ciden daha yakınlar. Hayvan eti yemeye ve ürünlerini kullanmaya sömürü ve zulüm olduğu gerekçesiyle karşı çıkmakta dinsel bir ruh var.  Çünkü kökünde merhamet ve adalet duygusu var. Dinler tarihinde böylesi akımlar çoktur. Hiçbir canlıya, doğaya zarar vermemek ilkesi İslam’ın ruhuna çok uygun hatta bizzat kendisi. Böylesi tutumları yüksek takva (ileri derecede sakınma duygusu) olarak bile görebiliriz. Hayvan eti yemeyen ve ürünlerini kullanmayan bir çok insan tanıyorum. Gayet de sağlıklılar ve hiç de bir şey olduğu yok. Demek ki alternatif doğal yaşam yolları çok. Hayvanların ve ürünlerinin yenmemesini, kürkten deriye kadar endüstriyel hayvan sektörünün ana sermayesi olduğu için gayet antikapitalist bir tavır olarak da görmekteyim.

(Bu makale KRT; Kültür Radyo TV’de yayınlanan ‘Bana Dinden Bahset’ programında kurban ile ilgili sorulara verdiğim cevaplardan derlenmiştir. Hayırlı bayramlar.)

Diğer kurban yazıları:

http://www.ihsaneliacik.com/2012/10/kuranda-kurban-ayetleri-haritasi.html


http://www.adilmedya.com/garib-gureba-bayrami-h33172.haber



Adilmedya
  • Facebook
  • WordPress

28 Comments

  1. ali şimşek
    29 Eylül 2014 at 18:51

    hocam okadar mantıklı ve doğru fikirleriniz varki katılmamak elde değil işte islam budur kuran budur

  2. mehmet ertekin
    29 Eylül 2014 at 18:58

    hocam sizi takip etmekle birlikte bu yorumlarınız gerçekten beni üzüdü… Evet yardımlaşma ve hak konusunda sizinle hem fikirim ama birde işin ana teması var.. kurbanın ana teması yoksula yardım etmek ve bazı insanlar varki bu yardımı sadece belki böyle bayramlarda yapabiliyor. Böyle bayramlar insanlara yardımlaşmayı yoksula garibe yetime yardım etmeyi veetmesi gerektiğini hatırlatıyor farkındalık yaratıyor. asıl mesele zaten farkındalık yaratmak ve toplımda birleşmeyi bayramlaşmayı sevgiyi çoğaltmaktır.. Etin tüketildiği ve Allah onları insanlara nimet olsun diye verdiği bir dünyada kurbana sadece bu açından bakmanız doğrusu çok üzücü saygılarımla

  3. ///**/// DEĞERLİ HOCAM; DAHA ÇOK TV PROGRAMLARINIZ
    29 Eylül 2014 at 19:02

    ///**/// DEĞERLİ HOCAM; DAHA ÇOK TV PROGRAMLARINIZA İHTİYACIMIZ VAR, LÜTFEN HALKIN DAHA ÇOK İZLEDİĞİ ULUSAL KANALLARA PROGRAM YAPMANIZI RİCA EDİYORUZ, ELBETTE BU SİZİN ELİNİZDE DEĞİL… ULUSAL KANALLAR SİYASİ İKTİDARIN AŞURE TENCERESİ, TENCERENİN İÇİNDE DE HER CİNS AHLAKSIZLIK BOY GÖSTERİYOR, HAFIS ÜFLEDİKÇE KAZAN DAHA ÇOK KAYNIYOR… NEMALANANLAR HAVUZLU OTELLER ZİNCİRLERİ İLE GÜÇLERİNE GÜÇ KATIYOR… ONUN İÇİN SİZİN O KANALLARDA PROGRAM YAPMA ŞANSINIZ % SIFIRDIR !.. BÖLGESEL TV.LER ZATEN EN FAZLA BASKI YİYENLER, BİR ELİN PARMAKLARI KADAR AZ SAYIDA TV. VAR İKTİDAR GÜCÜNE KARŞI BİRAZ OLSUN DİRENİYORLAR !.. LAKİN BU HALKIN DA GERÇEKLERİ ÖĞRENMEYE İHTİYACI VAR… ŞAHSİ RİCAM HALKA DAHA ÇOK ULAŞABİLMENİZ SAYIN HOCAM !..İYİ ÇALIŞMALAR VE SAĞLIKLI BİR UZUN ÖMÜR DİLİYORUM, S A Y G I L A R / S E L A M L A R !.. ///**///

  4. Süpersin hocam.. Bazı şeylerin tartışılması gerek.
    29 Eylül 2014 at 19:08

    Süpersin hocam.. Bazı şeylerin tartışılması gerek..

  5. Mustafa SAMUR
    29 Eylül 2014 at 20:03

    PEYGAMBER EFENDİMİZ ZAMANINDA DA İSLAM\’A NİFAK SOKMAYA ÇALIŞANLAR OLMUŞTU..BU YÜZDEN BU GİBİ AÇIKLAMALARA HAYRET EDİYORUM VE ALLAH ISLAH ETSİN DİYORUM…

  6. Tarık Bahadır
    29 Eylül 2014 at 20:49

    Kurban Kesmenin Vucubiyeti ve Fazileti

    (443) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    ‘İmkanı olup da kurban kesmeyen kimse, bizim namazgahımıza yaklaşmasın!’ buyurdu.”

    İbni Mace 3123, Hakim 2/389, Ahmed 2/321, Albânî Cami 6490

    (2) Kurban Kesmek Müslümanların Sünnetidir

    (444) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:

    “Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):

    ‘Herkim kurbanını namazdan önce keserse, o ancak kendi nefsi için et kesmiş olur. Herkim de namazdan sonra keserse, o kurban kesme ibadetini tam yapmış ve Müslümanların sünnetine isabet etmiş olur’ buyurdu.”

    Begavi 1113, Buhari 5617

  7. umut türe
    29 Eylül 2014 at 23:21

    \”Hayvan eti yemeyen ve ürünlerini kullanmayan bir çok insan tanıyorum. Gayet de sağlıklılar ve hiç de bir şey olduğu yok.\” bu kısmı dışında güzel bir yazı bknz,http://beslenmebulteni.com/beslenme/?p=1543

  8. gercekleri öğrendiğimizde,yapacaklarımızın endoğru
    30 Eylül 2014 at 03:03

    gercekleri öğrendiğimizde,yapacaklarımızın endoğrusunu,enfaydalısını,insanlara katkı sağlayanını yapacağımıza,aldanmayın,aldatmayacağımıza güvenip hep oldu vede olacak.lütfen yaptıklarımızı araştırıp ALLAHIN verdiği akıl süzgecinden geçirelim.

  9. Al Amriki
    30 Eylül 2014 at 06:01

    Böyle diyen hocaya( koyun postunda kurtda) sorarlar bayram harici Günlerde yediğin etler gökten sana özel olarakmı iniyor ne Biçim laflar bunlar önce ağırdan ağırdan Alıp sona Lafı koyuyorsun yazık kardeşler bu Adam\’ı dinleyipte feyiz almaya çalışanlar varsa onlara söylüyorum Ehli Sünnet itikadından sapmış bu belam kılıklı herifler inanmayın biraz uyanık olun ya Hz ibrahim Allah istedi diye oğlunu kesecekti sorarlar adama Allah emretse sen parmağını bile kesmezsin o itikat yok adamda neyse kardeşler siz kurban meselesini Ehli Sünnet alimlerden dinleyin derim açın hadis kitaplarında Buhari\’den Müslim\’den mezhep imamlarından öğrenin bunun gbi düşünce yazıları yazıp bu yazısını destekleyecek tek bir sahih hadis getiremeyecek belamlarada inanmayın

  10. Arzu A
    30 Eylül 2014 at 06:53

    Âişe (r.a.)’dan rivayet edildiğine göre, Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Ademoğlu kurban kesme gününde Allah katında kan akıtmaktan daha sevimli bir amel işlememiştir. O kurban, kıyamet günü boynuzları, kılları ve tırnaklarıyla gelecektir. Kurbanın kanı yere düşmeden önce Allah katında hemen kabul olunur. Bu sebeple kestiğiniz kurbanlardan dolayı sıkıntı değil gönlünüz hoş olsun.” (İbn Mâce, Edahî: 3)

  11. bumin göktürk
    30 Eylül 2014 at 08:31

    bu arkadaş, bedevi dininin namusunu namını insanlığın ve tarihin gözünde kurtarmaya çalışıyor. aklı olan müslümanlar bunu desteklerler ve artık toplumlarının insanlığın kalanıyla barışmayı en azından anlamsız çatışmamayı seçerlerdi. ancak islam dini ilkel bedevi kabilelerin şiddet şehvet ve yağma kültürüdür, emeviliktir haccacdır muaviyedir. yunus ile mevlana ile bunu değiştirememiş toplum, eliaçık ile değiştirmesi biraz zor görünüyor.

  12. Emine ÇELİK
    30 Eylül 2014 at 11:44

    İyi ki siz ve sizin gibiler var. Gerçeği yansıtan taşın altına el koyan her cana teşekkürler. İslam barış ve paylaşım dinidir. Allah Alemlerin rabbidir. Yerin altı üstü Hak\’kın, Hak halkındır. Hava, su, madenler, petrol Dünya\’nın ortak malıdır. Paylaşılmalıdır. Cenneti yaşamak ancak böyle olur. Allah aklını kullananların yar ve yardımcısı olsun.

  13. Metin Orhan
    30 Eylül 2014 at 11:55

    Hocam, aslında akıl ve vicdan sahibi olan, az çok tarih ve teoloji bilen herkes için sizin yazınızın üstüne söylenebilecek hiç birşey yok… Bildiğim kadarıyla \’YAŞAM\’ kitabımızda \’hiç düşünmezmisiniz\’ mealinde birçok ayet var… Yine en büyük özelliği mülksüzlük olan ve kendisi ve maiyetindekileri hiç kenz etmemiş ama hep infak etmiş; yabancı birisi O\’nunla konuşmaya tanışmaya geldiği zaman o toplumdan ayırt edemeyerek \’Hanginiz Muhammed\’ diye şaşkına düşen ziyaretçileri olan bir rehber varken; yine onlarca \’ vay o gösteriş için ibadet edenlerin haline \’diye başlayan ifadeler varken…Yine Yol göstericimiz sembolik olarak Kabede, Manaları otorite güç ve para olan (Lat,uzza,menat) yani yaşamın her alanında bunları tekelinde toplayan bir hegemonyayı Gerçek yaşamda tarihe gömdüğünü; Hayat kitabımızın aslında ölüler için değil yaşayanlar için rehber olduğunu her alanda ispatlamışken…Hangi çilgın,hangi \’gerçek\’ müslüman bu putlar şu anda hayatın her alanında tekrar hortlamışken sizi eleştirebiliyor… Kardeşim gerçekten Muhammedi isen karşı çıksana bu putları hortlatanlara… gücü parayı otoriteyi hep kendi elinde tutup diğer farklı inanç ve kültürlere yaşam hakkı tanımayanlara… Hayat rehberimizin özü olan ve Muhammed hayattayken gerçekleştirmiş ve gerçekleşebilirliği ispatlanmış ütopya olmayan Dar ül selam (barış yurdu) fikrine sahip çıksana, sıkı sıkı sarılsana hocaya laf yetiştireceğine… Yoksa işimiz geldiği kadar mı inançlıyız ya da acaba yaptığımız ritüellerle O yüce varlığı mı kandıracağız… Namaz,oruç,kurban birşeyleri mzur göstermek ise bence ateistler deistler skeptikler daha dürüst daha güvenilir ve birçoğumuzdan daha da müslümanlar….
    Son olarak hiç düşünüp aklımızı çalıştırmayacakmıyız…
    hiç büyük yol göstericinin yaşantısından ders almayacakmıyız…
    Allah hepimizi aklını ve vicdanını birilerine kiralamamış inananlardan olmayı nasip etsin….

  14. Mükemmel bir yazı.Keşke çok kişi okuyabilse ve ina
    30 Eylül 2014 at 13:40

    Mükemmel bir yazı.Keşke çok kişi okuyabilse ve inanabilse.
    Yaşamında her türlü kötülüğü yapan,fitne,fesat,düşmanlık,şiddet uygulayan,çevresine
    devletine doğru,dürüst davranmayan kısacası günah işleyen milyonlarca Türk müslüman
    bir hayvanı boğazlayarak cennete gideceğini sanıyor.Zavallılar…..

  15. Uğur DUZLA
    30 Eylül 2014 at 13:45

    Cahiliye dönemi kalıntılarından faydalanarak Kurban Bayramı\’na laf etmişsiniz ve Kur\’an \’dan sure ve ayet bilgisi olmadan kendi ağzınızla örnekler vermişsiniz. Madem Kurban Bayramı sonradan çıkan birşey ben size Sure ve ayet bilgisi vererek sorayım Bakara Suresi 196. Ayet\’i açıklayabilir misiniz acaba?

  16. abidin karabacak
    30 Eylül 2014 at 15:00

    elbette ki her görüşe saygım sonsuz ama,kurban bayramında hayvan kesmenin gereksiz bir şey olduğunu söylemek radikalliktir. elbette gücü olmayan kesmeyecek ve yaratıcının yarattıklarının kestikleri kurbanlara ihtiyacı yoktur.ama dinin değişmez kurallarının yumuşatmaya kimse çalışmamalıdır.din gücü olan kesecektir diyorsa kesecektir ve bu kural tartışılmaz.bir ara kurban bayramı için çıkan bu tartışmalara benzer olarak ramazan bayramının ismi konusunda tartışmalar çıkmıştı.böyle suni tartışmalarla zaten dine pamuk ipliğiyle bağlı insanların inançlarıyla oynamaktan vazgeçin.yok kesilen hayvanlara da yazık diyorsanız,ispanyada eğlence için öldürülen boğaları da,kutuplarda kürkleri için öldürülen fokları da,sırf zengin insanlara eğlence olsun diye afrika da safari adı altında öldürülen hayvanların haklarını da tartışalım.

  17. Evet kurbanda tek tirnakli hayvan kesilmiyor hoca.
    30 Eylül 2014 at 15:42

    Evet kurbanda tek tirnakli hayvan kesilmiyor hoca. Bana tirnaklarinizi gosterin. Dini kendisine gore sapitmis adam. Kime hizmetin bilmiyorum ancak her islam bayraminda ve kandillerde senin boyle sacma sapan sozlerin giriyor araya. Medya ise ilginç bulduğundan seni kaleme aliyor. Allah seni ve senin gibileri islah etsin.

  18. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde 62 kiloya ulaşan k
    30 Eylül 2014 at 15:52

    Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde 62 kiloya ulaşan kişi başına kırmızı et tüketiminin, Türkiye’de 12 kilo civarında bulunuyor bu hayvanlar ağactan toplanmıyor bunlarda kesiliyor Diğer ibadetler gösteriş için yapılmadığı gibi, kurban da gösteriş için kesilmez. Muktedir olanlar kurbanı Allah rızası için ibadet kastıyla keserler. Eğer gösteriş için olursa, safiyetini kaybeder ve ibadet değeri kalmaz. Şu âyet bunu hatırlatır: “Kurbanlarınızın ne etleri, ne de kanları Allah’a ulaşacak değildir. Allah’a ulaşacak olan ancak sizin takvanızdır.”1 yani allah icin ve insanlar icin bu sebeble kac kişiye et ulaşılıyor bBUNUDA BİR ARAŞTIRIN

  19. cem topcu
    30 Eylül 2014 at 16:18

    Bu yazının arkasında,yakın zamanda, oruç tutmuyorum ama ramazan bayramımıda kutluyorum diye bir yazı gelirse hiç şaşırmam.

  20. Turan
    30 Eylül 2014 at 18:59

    Sözlerinize şaşırmamakla beraber üzüldüğüm nokta bu tür çıkışlarla insanların kafasını bulandırmak stratejisi gerçekten işe yarıyormu uzun vadede kazançlı çıkıyormusunuz bu memleket sizler gibi ne hocalar eskitti bu gün hala hayattalar ama hergün tv lerin baş köşesinde idiler şimdi soruyorum dinmi değişti onlarmı fikrinden döndü ya siz bu yazdığınızı 10 yıl sonra okusanız kim yazmış bu safsatayı dermisiniz acaba

  21. Kamuran Yeşilovalı
    1 Ekim 2014 at 08:35

    İhsan Bey,siz neden hep kötü örneklerden yola çıkarak,yanlış genellemeler yapıyorsunuz?Çevremde o kadar çok Müslüman var ve bunlar hem yardımsever,iyiliksever,paylaşımcı insanlar,hemde namazlarını kılıyorlar,oruçlarını tutuyorlar,tesettüre riayet ediyorlar,hemde kurbanlarını kesip ihtiyaç sahipleri ile paylaşıyorlar.Sizn bahsettiğiniz kötü örnekleri sık sık gündeme getirip işte Müslümanlar böyle demek çok yanlış.

  22. hocama aynen katılıyorum.bayram geldimi o hayvanla
    1 Ekim 2014 at 10:47

    hocama aynen katılıyorum.bayram geldimi o hayvanları gördümmü çok üzülüyorum kaldıki kesenlerde dağıtmayı bıraktı kendi ihtiyaçlarını karşılıyor parçalayıp dondurucuya atıyor

  23. İHSAN BEY YAZINIZDA BAZI FİKİRLERİNİZE KATILIYORUM
    2 Ekim 2014 at 08:36

    İHSAN BEY YAZINIZDA BAZI FİKİRLERİNİZE KATILIYORUM.AMA KURBA KESME NOKTASINDAKİ SÖYLEMLERİNİZE ANLAM VEREMEDİM.KURAN DA VE BİR ÇOK HADİSTE KURBAN KESİMİ AÇIK BİR ŞEKİLDE İFADE EDİLİRKEN SİZ DİN İLE ALAKASI OLMAYAN İNSANLARIN SÖYLEMLERİNE IŞIK TUTUYORSUNUZ.KURBANDAKİ HAYVAN KESİMLERİNİN MANASI YARDIMDAN BAŞKA NEDİR.BU HAYVANLARI KEMEYECEKSİNDE NEREYE KOYACAKSIN.RABBİNİN BAYRAM İLAN ETTİĞİ VE ADINA KURBAN DEDİĞİ GÜNDE KESTİRMEYİP NORMAL GÜNDE AFİYETLE ET YİYENE NE DEMELİ.BU DİNİN İÇİNE AKİDESİNE BİD-A BULAŞTIRMAYIN.RABBİM ISLAH EYLESİN

  24. ERGÜN SARAÇOĞLU
    2 Ekim 2014 at 08:54

    Sayın İhsan Bey,
    siz Allah\’ın helal kıldığına haram mı diyorsunuz, Kuran da ayet var inna atayna…
    siz sanırım bu durumda vejeteryansınız, hiç tavuk balık ve et yemiyorsunuz ve hatta deri mont ayakkabı filan giymiyorsunuz… doğru mu?

  25. HALİL FIRAT
    2 Ekim 2014 at 12:48

    yaklaşık 20 yıldan bu yana her yıl kurban bayramında kurban kesiyordum. Ancak hocamızın bu açıklayıcı yazısı üzerine bu yıldan itibaren kurban kesmeyip, karşılığında yoksullara ve mazlumlara ayni yardım yapacağım. Hocama selam ve saygılarımı sunarım.

  26. Arzu Hanlı
    3 Ekim 2014 at 19:09

    Selam , 2 çocuklu bekar bir anne olarak kurban bayramının gelişini bu yıl daha bir heyecan ve büyük bir umutla bekliyom . Neden mi ? 8 yaşındaki oğlum arkadaşlarının annesine şu cümleyi kurduğu için \’ bayram geldiği için çok mutluyum , çünkü bol bol et yiyebileceğim \’ bunun üstüne daha başka birsey söymeme gerek var mı bilmiyorum

  27. melek
    3 Ekim 2014 at 21:21

    Allahın evi acaba bize nerden geçmiş araştırırmısınız?

  28. Sezai Demircan
    10 Ekim 2014 at 15:19

    Sevgili İhsan Hocam,özellikle Haber10.com da yazdığınız zamanlarda aşağı yukarı haftalık periyotlardaki yazılarınızı iple çekerdim,sağolun sizden çok,ama çok istifade ettim.Ama ne olduysa özellikle gezi olaylarından sonra,sizi malesef kaybettik.Ben eski İhsan Abimi geri istiyorum.İhsan Abim malesef Yaşar Nuri\’nin düştüğü,ya da düşürüldüğü yere düştü,işin kolayına kaçıp hep Müslümanlara yüklendi.Sanki,şirin gözükmeye çalıştığı,ve onun bu söylemlerini hararetle alkışlayan çevreler,sütten çıkmış ak kaşıklar,sanki onlar numune,ideal insan tipleri….

Yorumunuzu bırakın Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

İlgili Haberler

Kadınların Katline Karşı Acil ve Pratik bir Teklif: Kadınlara Silah taşıma Hakkı; Erkeklerde Tırnak Çakısının Bile Suç Olması Yazılar
Ağustos 24, 2019

Kadınların Katline Karşı Acil ve Pratik bir Teklif: Kadınlara Silah taşıma Hakkı; Erkeklerde Tırnak Çakısının Bile Suç Olması

Yeni bir turnusol Yazılar
Ağustos 23, 2019

Yeni bir turnusol

HDP Bizi Dinlemiyorsa Bari Öcalan’ı Dinlesin – Öcalan ve Gandi (Devrim’i Korkaklar Yapar) Yazılar
Ağustos 22, 2019

HDP Bizi Dinlemiyorsa Bari Öcalan’ı Dinlesin – Öcalan ve Gandi (Devrim’i Korkaklar Yapar)

Zaman Akışı

Ağu 28 21:22
Türkiye

Davutoğlu: Hepimiz çözüm sürecine seferber olmuşken sahneye IŞİD çıkarıldı

Ağu 28 21:04
Türkiye

Memur zammı belli oldu

Ağu 28 20:53
Türkiye

Belediye işçilerinden, İstanbul’da kayyım protestosu

Ağu 28 17:00
Dünya

Türkiye ile Rusya S-57 savaş jetini görüşüyor

Ağu 28 16:55
Türkiye

Ahmet Türk’ten Erdoğan’a yanıt: Ne yaparsanız yapın ama iftira atmayın

Ağu 28 16:40
Türkiye

Kayyum protestoları 10’uncu gününde

Ağu 27 12:14
Politika

Temelli: Soylu bize laf yetiştireceğine yapması gerekeni yapsın; kayyımın yaptıklarını araştırsın

Ağu 27 08:46
Ekoloji

İzmir ve Manisa’da ormanlarda maden talanı için süreç başladı!

Ağu 27 08:39
Bilim & Teknoloji

İlk Avrupalılar, Farklı Bölgelerden Gelen Göçmenlerdi

Ağu 27 08:24
Sağlık

Down sendromu nedir ?

Ağu 27 08:16
Emek

İBB, İSMEK’e 1676 öğretmen alacak; işte şartlar

Ağu 27 08:08
Dünya

Almanya’da aşırı sağcılar “göçmen avına” çıkmış

Ağu 27 07:53
Türkiye

Yeni Akit yazarı: “Hükümdar, çöküş döneminde yakınlarını idare edemeyeceği görevlere atar”

Ağu 26 20:13
Politika

HDP Demokratik Anayasa, Yargı Paketi ve Demokrasi İttifakı görüşmelerine başladı

Ağu 26 10:47
Ekonomi

Açlık sınırı 2 bin 58 lira!

Ağu 26 10:23
Politika

CHP de “defterlerin açılmasını” istiyor

Ağu 26 10:13
Dünya

Arakanlı Müslümanlar, soykırımın ikinci yılını dua ederek andı

Ağu 26 10:10
Türkiye

Bakanlar, kayyımdan aldıkları ‘hediyeleri’ kendileri seçmiş

Ağu 25 13:57
Gündem

Kadınlar öldürülmesin; İstanbul Sözleşmesi ve 6284 Sayılı Yasa Uygulansın!

Ağu 25 08:31
Sağlık

Psikolog mu, Psikiyatrist mi? Hangisine gitmeliyim?

Ağu 25 08:20
Politika

Erdoğan: CHP’li belediye başkanları gerçek yüzlerini gösterdiler

Ağu 25 08:12
Kadın

Erkek şiddeti hız kesmiyor

Ağu 25 08:05
Gündem

Emine Bulut’un katiline, destek veren şahıs tutuklandı

Ağu 25 07:41
Türkiye

10 Ekim Ankara Katliamı davası avukatlarından Davutoğlu’na

Ağu 24 08:35
Sağlık

Bel tutulması nasıl geçer?

Ağu 24 08:00
Türkiye

Davutoğlu: Terörle mücadele defterleri açılırsa birçok insan, insan yüzüne çıkamaz

Ağu 24 07:47
Dünya

Putin, ABD’nin füze testine karşı önlem alacağı uyarısında bulundu

Ağu 24 07:09
Emek

Hastane kapanacak, personele işsizlik kalacak

Ağu 24 06:54
Türkiye

‘A Takımı’

Ağu 23 08:40
Politika

Seneye yine seçim var: Muhtarlar için yeniden sandık

  • Fikir & Yazı
  • Eylem & Etkinlik
  • Fotoğraf & Karikatür
  • Kitap & Dergi
  • Belgesel & Film
  • Müzik & Video
  • Yukarı Dön