AdiLMedya – Yol, 33 sene önce Cannes Film Festivali’nin Altın Palmiye ödülünü, Costa Gavras’ın ‘Kayıp’ filmiyle paylaştı. Bugün hala birçok kişi için Türk sinemasının mihenk taşlarından sayılan Yol, aslında çekim aşamasında olan bitenler yüzünden de oldukça farklı bir yapım.
Örneğin, senaryosunu Yılmaz Güney yazmış olmasına rağmen Yol’u birinci elden kendisi yönetememiş. Zira filmin çekildiği senelerde Yılmaz Güney Isparta Yarı açık Cezaevi’nde yatmaktaymış. Cezaevinden firar ettikten sonra çekilen bölümlerin negatifleri de yurtdışına götürülmüş, Güney burada Şerif Gören ile birlikte Yol’u tamamlamış.
Yol ile ilgili ilginç detaylar bununla sınırlı değil. Şerif Gören tarafından yönetilen Yol’un adı senaryo aşamasında Bayram’mış. Başlangıçta filmin yönetmeni Erdem Kıral olarak belirlenmişse de, bugün sebebi hala bilinmeyen bir durum yüzünden, Yılmaz Güney bir süre sonra yönetmen koltuğuna Şerif Gören’i almış.
Bu değişimden nasibini alan yalnızca filmin adı ve yönetmeni olmamış. Şerif Gören, film için kurduğu yeni oyuncu kadrosunda, eski kadrodan sadece Tarık Akan’a yer vermiş. Bununla birlikte, Yılmaz Güney’in senaryosunda bulunan 12 karakterin sayısını da 5’e indirilmiş.
Yol, pek çok yönden Türk sinemasının kült filmleri arasında yer alır. Sıkıyönetim dönemini senaryosu ile en iyi anlatan filmlerden biri olmasının yanı sıra, filme konu olan hayat hikâyelerinin çarpıcılığı, Tarık Akan, Şerif Sezer, Halil Ergün ve Meral Orhonsay’ın üstün oyunculuk yeteneği ile birleşir, dram film senaryosu olmaktan çıkıp gerçekliğin sınırlarını zorlar.
Yol, geçtiğimiz sene aynı ödülü kazanmış olan Nuri Bilge Ceylan’ın, Kış Uykusu ile beraber, Cannes Film Festivali’nde Türkiye’nin göğsünü kabartan iki yapımdan bir tanesi. Cannes Film Festivali çerçevesinde, 1949 senesinden beri verilen Altın Palmiye’yi kazanan, Türkiye çıkışlı başka bir yapım yok.